CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

عـنــــي أنـــــــــا

صورتي
انسان يزعم أنه صاحب قضية .. في زمان بيعت فيه القضية

-----------------------------

جميع الحقوق محفوظة ، كافة المواد المنشورة في هذا الموقع محفوظة ومحمية بموجب قوانين حقوق النشر والملكية الفكرية لا يجوز نسخ هذه المواد أو إعادة إنتاجها أو نشرها أو تعديلها أو اقتباسها لخلق عمل جديد أو إرسالها أو ترجمتها أو إذاعتها أو إتاحتها للجمهور بأي شكل دون الحصول على إذن كتابي مسبق

الاثنين، 11 يناير، 2010

بائــعات الـهـَــلسْ... قصة قصيرة جداً



موجز الأنباء :

(( ارتفاع عدد القتلى جراء التفجيرات الخمسة التي شهدتها العاصمة العراقية بغداد الثلاثاء إلى 130 قتيلا، فيما بلغ عدد الجرحى أكثر من 420 جريحا، وفق تصريحات وزارة الداخلية العراقية)).(( سقوط عشرات القتلى معظمهم من الأطفال في غارة لقوات النيتو على تجمع مدني تدّعي الناطقة باسم الخارجية الأمريكية أنها معقل لطالبان )) (( تفجير انتحاري بلبنان استهدف مزارا شيعيا أثناء الاحتفال بيوم عاشوراء ))

(( أوباما يجتمع مع النتن ياهو للتوصل إلى حل فلسطيني عادل ))(( المدفعية الثقيلة تدك البيوت على رؤوس أهلها من الشيوخ والأطفال والنساء بغزة )) (( المتحدث الرسمي لوزارة الخارجية المصرية يدافع عن بناء الجدار الفولاذي على الحدود مع غزه موضحاَ بأنه ضرورة للأمن القومي )) (( بشائر الفتنة الطائفية تلوح في أفق صعيد مصر )) ((تفجير انتحاري استهدف مقار اللجان الانتخابية في باكستان)).

ذرَفَ كثيرا من الدمع لحال الشرق الأوسط، فهو يرى إخوته في الإنسانية والعروبة والدم والدين يقتلون وتتلاشى مدنا بأكملها تحت وطأت ويلات الحروب، ثم يخرج الساسة ليخدعوا أنفسهم وشعوبهم المغيّبة بتصريحات الإفك والباطل، تنتفض الدماء في عروقه وترج أوردته ألما لما يسفك من دماء البشر، والمستفيد الأكبر في هذا اللغط هي الرأسمالية وتجارة السلاح، يلتفت حوله فلا يجد من يلقي بالا من أهله لما يحدث، شعر وكأنه يقعد وحيداَ على جزيرة نائية، يصله وحده إرسال تلك القنوات لينكأ جراحه، ووفقا لهذا الذهول تجاذب أطراف الحديث مع أخاه في شأن ما يرى على الشاشة، ولما سمع منه ما لكز وجدانه كأن يقول "يعم احنا مالنا ميولع العالم، هو يعني احنا لما حاربنا حد بص في وشنا، غير يابا المحطة وشوفلنا أي موززه من بتوع الكليبات " عندها آثر الصمت ومتابعة ما يعرض .

فقرة إعلانية على نفس القناة..!!

"ستار أكاديمي ..إذا كنت شاعر إذا كنت مطرب إذا كنت عازف إذا كنت عازب تقدم وأرسل على رقم بلدك لتشارك مع الشباب والبنات (وللراغبين شباب سيكي ميكي ) الإقامة في بيت واحد وفي غرفة واحده وإذا حبيت ممكن في حمام واحد .. بس اتصل على رقم بلدك أو ابعت sms ..سعر الدقيقة زيادة حبتين .. "

" هل تعانين هروب الشباب من حولك بسبب رائحتك الكريهة.. هل تعانين من نقصان المعاكسات لان جمعيات المرأة قاطعة رزقك..استخدمي صابون شكس لتشعرين بالفرق ..لن تشعري بالوحدة مجددا.. هديه مع كل صابونه دفتر لتنظيم مواعيد الراندفو وشريط منع حمل الهم"

" إعلان فوط صحية !!!!!! وبلاش تفاصيل سترنا الله وإياكم ....

" عايزة تزغللي عيون الرجاله وانتي لابسه المني جوب .. عايزة تفرسي البنات .. يبقى الحل مع .. حلاوة سويت .. مع العبوة هدية مجانية طقم بكيني جنان ..فقط من شركة خراب لينا "

" المسابقة الأسبوعية اختار الإجابة الصحيحة واربح خماشر الف مليون : حمره ؟ تبقى إيه: 1) ودنك 2) قفاك 3) اللي بالي بالك ..اتصل الآن وجاوب على السؤال لتربح المبلغ كله والنعمه الشريفه كله "

"فيلم قبلات على سرير ساخن الحائز على جائزة الدولة التشجيعية لمهرجان ظاط .. حاليا من دور السينما إلى شاشتنا مباشرةَ .. بطولة الفنانة المسلكنة .. فيحاء زهدي والممثل الواعد سامر شندي ..والمخرج الثورجي نصير الغلابه والعشوائيات خامد يوسف..

نتمنى لكم مشاهدة هائجة للغاية "

ومع بداية عرض الفيلم تناسى الجميع ما عرض آنفاً بعد أن التأم شمل الأسرة مصحوبا بلبه ومكسراته لمتابعة الفيلم الدافئ على قناة الأسرة العربية، وليحترق العالم فقد أنفقنا ما علينا إنفاقه من الدمع ( هنعمل ايه اكتر من كده ) لذا دعونا لساعة قلبنا

2LBGARE2

7 قــل .. فـأ نـا احترم رأيك:

رشا يقول...

احسن حاجة تبطل تتفرج منعا للاستفزاز

صباح الصباح يقول...

دة تيبيكال اللى بيحصل على قنواتنا العظيمة واتصل ب 0900 وزيط يا عم الحاج

قمة الاسفاف والاستخفاف بالعقول والاخلاق.. اخلاق اية بقى خلاص بخ

نور الدين يقول...

مرحبا صديقى المبدع
لقد قدمت لنا الكوميديا الباكية
حيث وضعت وجوهنا فى المرآة بقسوة
فبدا واقعنا مريراً
بينما أمتنا تحترق هنا وهناك وبينما تفنن حكامنا فى سحق كرامتنا بعدما سحقوا حريتنا
نحن نعبث ونلهوا ونقتات المخدرات الفكرية والأخلاقية بمحض إرادتنا
لست أدرى ااضحك من اسلوبك الساخر
أم أبكى لواقعنا الذى عريته فبدت سؤته قبيحة
...
دمتَ مبدعاً نابضا ً
وأعتقد إن الإجابة هى (اللى بالى بالك ) وأرجوك اوعى تفهمنى صح
هههههههههه
............
اعمق تحياتى أخى الحبيب

طوبه فضه وطوبه دهب يقول...

امال ايه عملنا اللى علينا وزياده هنقطع نفسنا طول ما ايناس السكره وخالد يوسف المسخره ورده الاعلام والتليفزيون طبيعى هنروح ورا الشمس وعليه العوض ياولدى

ما علينا يقول...

عارف لو على كلمة
مالناش دعوة وهنعملهم ايه
هاسكت واحط الكلام جوة بقى واقول الناس طاقة ومش عارفين يقيموا راسهم

لكن الاقى واحدة تقولى ما اسمحلكيش تهيني مصر وتهيني رمزها الكبير
ما اعرفش من امتى بقى هو رمز مصر
وواحد يقولى لو اخوكى هو العسكرى اللى مات
واللى يقولى فكرى فى سيادة البلد

سيادة ايه ونيلة ايه بس
دى بلد بقت بزرميط خالص
واذا كنا بندافع عنها قدام اللى بيهاجموها فدا لان مش البلد هى الحكومة
ولا النظام الفاسد

البلد هى الارض والشعب

بس الشعب محتاج يتعمله غسيل مخ يضيع اثر الغسيل اللى معموله بسبب قنواتنا وجرايدنا القومية

فى ناس كدا لازم تتكوى وتدوق اللى بيحصل للمسلمين بره علشان يقولوا ان الله حق


لن ألومك على تلك الكوميديا السوداء
فما عادت ألوان مبهجة بتلك البلد

أبكيتنا بكاء على بكاءنا أخى

حفظك الله ودمت بخير

واحد من الناس يقول...

تسلم يا غالي علي الكوميديا الساخره


لكن الظاهر مفيش فايده

هبة النيـــــل يقول...

انا بطلت تليفزيون خالص والله فعلا

من الاستفزاز

فياريتنا نعمل دعوة لمقاطعته والله العظيم فعلا